Kilpailija vs yhteistyökumppani

Julkaistu .

Kilpailija on ongelma vain silloin, jos siihen ei ole mitään kontaktia. Silloin se näyttäytyy tuntemattomana mörkönä, jonka olemisen tarkoitus on vain ahmaista muut suuhunsa, hetkenä minä hyvänsä.

Itse asiassa kilpailijoista on paljon hyötyä: kun niiden toimintaa tarkkailee ja tuotteita tutkii, niin voi huomata myös oman yrityksensä vahvuudet ja heikkoudet. Parhaimmillaan kilpailija voi olla suosittelija: on kauaskantoisempaa suositella toista toimijaa kuin tarjota itse ykskantaan ”ei oota”. Suosittelu tuo uskottavuutta, joka arvo palautuu antajalleen takaisin: suosittelu on avain yhteistyöhön, jossa voittavat molemmat.

Teksti: Pia Puheloinen

Tagit: Yhteistyö, Kilpailutilanne

Tulosta